Groep 2

Een kijkje in groep 2: 
We starten de dag in groep 2 met een inloop. De leerkracht staat bij de deur van de klas om iedereen te verwelkomen. We stimuleren dat de leerlingen zelf de jas en tas ophangen en de gymtas in de daarvoor bestemde bak/mand doen. Hierna zoeken de kinderen rustig hun naamkaartje en gaan aan de slag met het materiaal wat voor ze klaarligt. Ondertussen geeft de leerkracht / onderwijsassistent aan een klein groepje van de klas extra ondersteuning met rekenen en taal en motoriek. Na het opruimen gaan we samen in de kring. 

We starten elke ochtend met een welkomstliedje, waarin we benoemen dat het fijn is dat iedereen er weer is en we kijken welke dag het is. Verder praten we met elkaar over de dingen die de kleuters meegemaakt hebben, lezen we voor uit prentenboeken, kijken schooltv op het digibord en werken we aan de woordenschat. Daarnaast besteden we veel aandacht aan rijmen, en welke klanken hoor je in een woord vooraan of juist achteraan. We bieden spelenderwijs letters aan, die passen bij het thema. Ook besteden we veel aandacht aan de regels en routines in de klas, hoe werkt het allemaal op school? We spelen veel spelletjes om te oefenen met tellen en de cijfers tot 20, we leren rekenkundige begrippen als meer/minder, lang/kort enz. 

Om de betrokkenheid zo hoog mogelijk te houden, zorgen we voor veel concreet materiaal en maken we ook gebruik van bewegend leren. Kleuters leren door te doen en door te ervaren.  

We werken met verschillende thema’s en proberen daarbij aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Voor jonge kinderen is spel heel belangrijk. Bij elk thema creëren we samen met de kinderen hoeken die aansluiten bij het thema. Ook hierbij werken we aan taal en rekendoelen, door ze bijvoorbeeld een prijslijst te laten stempelen voor de winkel of ze met geld te laten betalen als ze iets kopen. Hoeveel muntjes van 1 of 2 euro heb je dan nodig? 

De kinderen kiezen tijdens spelen en werken op het kiesbord. Daar kunnen ze voor verschillende activiteiten kiezen. Bouwen met constructie, een spelletje doen op de iPad, tekenen, knippen en plakken, spelen in de huishoek of een activiteit kiezen uit de rekenkast, puzzelkast, taalkast, enz. Tijdens de werkles doet juf Sanne vaak spelletjes  en werkjes met de kinderen om de motoriek verder te ontwikkelen.  Naast het spelen en leren in de klas, gaan we ook regelmatig naar buiten om lekker te spelen. 

Elke week krijgen we muziekles van een vakleerkracht en twee keer in de week gymles van een vakleerkracht. Kortom; Er wordt met veel plezier en op verschillende manieren, vooral spelenderwijs, hard gewerkt aan de doelen die nodig zijn om in groep 3 weer verder te leren.  

 
Groep 2 juf Jet , juf Christel en onderwijsassistent juf Sanne. 

No demo item exists for the selected template.